Istotna rola rozgrzewki

Zanim rozpoczniemy trening należy przeprowadzić stosowną rozgrzewkę. Po pierwsze zacznijmy od tego, że bez niej nie powinniśmy w ogóle zaczynaj jakichkolwiek ćwiczeń. Z jakiej racji? Otóż rozgrzewka ma za zadanie przygotować mięśnie, stawy i ścięgna do treningu. Należy podnieść ich temperaturę, pobudzić do działania, aby były wydajniejsze, odporniejsze i mniej podatne na kontuzje. Nie dziwmy się, że jeśli nie przeprowadziliśmy rozgrzewki, zwichnęliśmy staw skokowy, naciągnęliśmy ścięgna Achillesa albo skręciliśmy kostkę. Oczywiście po rozgrzewce to również może się zdarzyć, ale ryzyko jest znacznie mniejsze. W związku z tym pamiętajmy, że po prostu rozgrzewka przygotowuje nas do treningu. Można ten proces porównać do ciepłego prysznica. Nie wejdziemy od razu pod gorącą wodę, ale jeśli zaczniemy od ciepłej i będziemy zwiększać temperaturę, nasze ciało przyzwyczai się i nasza skóra dobrze zniesie nawet bardzo wysoką temperaturę. Tak samo jest z mięśniami: nierozgrzane nie wykorzystują całego swojego potencjału i zamiast treningu, początek ćwiczeń staje się rozgrzewką, do tego źle przeprowadzoną. Pamiętajmy, że rozgrzewka musi dotyczyć wszystkich mięśni, których będziemy używać. Na przykład podczas koszykówki pracujemy całym ciałem, wiec trzeba się dokładnie rozgrzać. Podczas ćwiczeń siłowych, na przykład podczas podnoszenia niewielkich ciężarków, można rozgrzać tylko ręce.

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.